Z dniem 1 stycznia 2023 roku zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie, które swoją treścią będzie dopasowane do zmian ujętych w zmienianej ustawie o transporcie kolejowym z dnia 23 lipca 2021 roku.

Dzięki pracy z młodzieżą w szkole zauważam wiele zagadnień, których zrozumienie sprawia kłopot części z moich uczniów. Spotkałem się, również ze stwierdzeniem “ale po co mi to wiedzieć”. 

Ostatnio z moimi uczniami przerabiałem zagadnienie Indeksu Prędkości znajdującego się na semaforach. Po lekcji uczniowie bazując na swoich doświadczeniach oraz informacjach przekazanych przez nauczycieli stwierdzili, że nie mam racji. 

Na kolei stosuje się dwa rodzaje kół: obręczowane (w starszym taborze) oraz bezobręczowe (monobloki – w nowszym taborze).

Tabor nie będący w ruchu należy przed zbiegnięciem zabezpieczyć .

Nie wolno odrzucać ani staczać grupy wagonów, w której wagony ciężkie znajdowałyby się za znacznie lżejszymi, jeżeli grupa ta miałaby być hamowana płozem hamulcowym. W tym przypadku wagony lżejsze należy odrzucić lub stoczyć oddzielnie.

Tabor przetaczany razem powinien być sprzęgnięty ze sobą i z pojazdem trakcyjnym wykonującym manewry, z wyjątkiem odprzęgów, które są odrzucane lub staczane. Wagony znajdujące się w odprzęgu powinny być sprzęgnięte razem.

Manewrujący pojazd trakcyjny powinien posiadać hamulec zespolony i ręczny.

Manewry przez przejazdy drogowe i  przejścia z rogatkami wolno wykonywać dopiero po zamknięciu rogatek, a przez przejazdy i przejścia bez rogatek po stwierdzeniu, że nie ma przeszkód.

Manewry na torach łączących się z torem, po którym odbywa się wjazd, wyjazd lub przejazd pociągu są dozwolone tylko wtedy, gdy droga przebiegu dla pociągu jest zabezpieczona zwrotnicami ochronnymi, wykolejnicami lub sygnałami zabraniającymi jazd manewrowych,.

Z uwagi na wykonanie prace konserwacyjne, “starsze” wpisy zostały przeniesione do archiwum. Jeśli jesteś nimi zainteresowany/a – zapraszam do lektury.