z życia maszynisty


Zmiany w przepisach – Licencja

Z dniem 1 stycznia 2023 roku zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie, które swoją treścią będzie dopasowane do zmian ujętych w zmienianej ustawie o transporcie kolejowym z dnia 23 lipca 2021 roku.


czytaj dalej

Jazda na posterunek odgałęźny

Dzięki pracy z młodzieżą w szkole zauważam wiele zagadnień, których zrozumienie sprawia kłopot części z moich uczniów. Spotkałem się, również ze stwierdzeniem “ale po co mi to wiedzieć”. 


czytaj dalej

Indeks prędkości (szybkości)

Ostatnio z moimi uczniami przerabiałem zagadnienie Indeksu Prędkości znajdującego się na semaforach. Po lekcji uczniowie bazując na swoich doświadczeniach oraz informacjach przekazanych przez nauczycieli stwierdzili, że nie mam racji. 


czytaj dalej

Zestawy kołowe

Na kolei stosuje się dwa rodzaje kół: obręczowane (w starszym taborze) oraz bezobręczowe (monobloki – w nowszym taborze).


czytaj dalej

Zabezpieczenie taboru przed zbiegnięciem

Tabor nie będący w ruchu należy przed zbiegnięciem zabezpieczyć .


czytaj dalej

Odrzucanie i staczanie wagonów

Nie wolno odrzucać ani staczać grupy wagonów, w której wagony ciężkie znajdowałyby się za znacznie lżejszymi, jeżeli grupa ta miałaby być hamowana płozem hamulcowym. W tym przypadku wagony lżejsze należy odrzucić lub stoczyć oddzielnie.


czytaj dalej

Sprzeanie i rozprzęganie składu manewrowego

Tabor przetaczany razem powinien być sprzęgnięty ze sobą i z pojazdem trakcyjnym wykonującym manewry, z wyjątkiem odprzęgów, które są odrzucane lub staczane. Wagony znajdujące się w odprzęgu powinny być sprzęgnięte razem.


czytaj dalej

Hamowanie menwrującego taboru

Manewrujący pojazd trakcyjny powinien posiadać hamulec zespolony i ręczny.


czytaj dalej

Manewry przez przejazdy i przejścia

Manewry przez przejazdy drogowe i  przejścia z rogatkami wolno wykonywać dopiero po zamknięciu rogatek, a przez przejazdy i przejścia bez rogatek po stwierdzeniu, że nie ma przeszkód.


czytaj dalej

Manewry po torach głównych

Manewry na torach łączących się z torem, po którym odbywa się wjazd, wyjazd lub przejazd pociągu są dozwolone tylko wtedy, gdy droga przebiegu dla pociągu jest zabezpieczona zwrotnicami ochronnymi, wykolejnicami lub sygnałami zabraniającymi jazd manewrowych,.


czytaj dalej

Z uwagi na wykonanie prace konserwacyjne, “starsze” wpisy zostały przeniesione do archiwum. Jeśli jesteś nimi zainteresowany/a – zapraszam do lektury.



ARCHIWUM