Witajcie ponownie,

zanim przejdziemy do dzisiejszego tematu zajęć, czyli drugiej części wpisu o wykonywaniu manewrów, małe “ogłoszenie parafialne”.

Począwszy od dziś, postanowiłem usystematyzować treści, którymi Was zanudzam. Dodałem widżet “plan lekcji” – znajdziecie tam informacje o tym, kiedy i jaki materiał pojawi się na blogu. Mam nadzieję, że ułatwi Wam to naukę materiałów, jakie Wam udostępniam.

Nie oznacza to jednak, że tylko w dni oznaczone pojawiać się będą wpisy. Jeśli w miedzyczasie, pojawi się coś istotnego do przekazania na pewno o tym, napiszę.

A teraz przechodzimy do dzisiejszego tematu lekcji 😉

ZAPAMIĘTAJ !!!

  • W razie uszkodzenia i niemożności podania sygnału Ms 2 na semaforze oznaczonym białą tabliczką z czarną literą „m” manewrujący tabor może przejechać poza ten semafor, gdy obsługujący go pracownik osobiście lub za pośrednictwem nastawniczego (zwrotniczego) swego posterunku nastawczego da kierownikowi manewrów, a dla jazdy niepilotowanego pojazdu trakcyjnego maszyniście, ustnie lub za pomocą urządzeń łączności, zezwolenie na minięcie sygnału „Stój” (S 1), a ponadto poda sygnał „Do mnie” (Rm 1) względnie „Ode mnie” (Rm 2).;
  • W razie uszkodzenia i niemożności podania na tarczy zaporowej sygnału „Jazda dozwolona” (Z 2) wolno przejechać poza tę tarczę, gdy dyżurny ruchu dysponujący osobiście, lub za pośrednictwem pracownika obsługującego zwrotnice swego lub innego posterunku nastawczego – ustnie lub za pomocą urządzeń łączności da kierownikowi manewrów, a dla niepilotowanego pojazdu trakcyjnego – maszyniście, zezwolenie na minięcie sygnału „Stój” (Z 1) na tarczy zaporowej, a ponadto poda sygnał „Do mnie” (Rm 1) względnie „Ode mnie” (Rm 2);
  • W razie uszkodzenia i niemożności podania na tarczy manewrowej sygnału . Jazda manewrowa dozwolona” (M 2, Ms 2), manewrujący tabor może przejechać poza tą tarczę, gdy obsługujący tę tarczę pracownik da kierownikowi manewrów, a dla jazdy niepilotowanego pojazdu trakcyjnego maszyniście, ustnie lub za pomocą środków łączności, zezwolenie na minięcie sygnału „Jazda manewrowa zabroniona” (M 1, Ms 1), a ponadto poda sygnał „Do mnie” (Rm 1) względnie „Ode mnie” (Rm 2).

Gdyby odebranie sygnału „Do mnie” względnie „Ode mnie” było niemożliwe lub utrudnione, to w przypadkach, w których wymagane jest danie z nastawni sygnału Rm 1 względnie Rm 2, sygnał ten można zastąpić słowami: „Jechać w kierunku ..”, przekazywanymi za pomocą urządzeń łączności.

O otrzymaniu zezwolenia ustnego lub za pomocą środków łączności kierownik manewrów powinien powiadomić maszynistę.

Bez polecenia kierownika manewrów nie wolno wykonać żadnego ruchu manewrowego. Wyjątek stanowią przypadki:

1) gdy na polecenie ustawiacza manewrowy wykonuje pewne czynności manewrowe sam, wówczas bez polecenia tego manewrowego nie wolno wykonać ruchu manewrowego;

2) gdy pojazd trakcyjny nie jest pilotowany przez manewrowego, wówczas zezwolenie nastawniczego (zwrotniczego) jest równocześnie poleceniem na wykonanie ruchu manewrowego.

Przed daniem sygnału na wykonanie ruchu manewrowego kierownik manewrów powinien osobiście przekonać się, czy pracownik obsługujący zwrotnice dał zezwolenie na jazdę manewrową, czy nie ma przeszkód zagrażających bezpieczeństwu ruchu, ładunku i taboru lub bezpieczeństwu pracowników i osób postronnych.

Jeżeli zwrotnice w przebiegu manewrowym nie są zamykane, wówczas kierownik manewrów przed daniem polecenia na wykonanie ruchu manewrowego powinien sprawdzić także, czy droga przebiegu jest nastawiona właściwie – co powinno być podane w regulaminie technicznym. Polecenie wykonania ruchu manewrowego daje kierownik manewrów za pomocą obowiązujących sygnałów.

Jeżeli drużyna pojazdu trakcyjnego nie widzi sygnału kierownika manewrów, sygnały podawane przez niego manewrowi powinni powtarzać maszyniście. Polecenie wykonania ruchu manewrowego powinno być wykonane, jeżeli nie zagraża bezpieczeństwu ruchu i osób.

W przypadku, gdy kierownik manewrów nie może przekazać maszyniście sygnałów osobiście lub poprzez manewrowych, dopuszcza się na warunkach określonych w regulaminie technicznym, możliwość przekazania maszyniście polecenia radiotelefonem. Polecenie nakazujące zatrzymanie lub zmniejszenie prędkości jazdy powinno być
niezwłocznie wykonane, bez względu na to, kto je wydal.

Drużyna manewrowa powinna być rozstawiona zasadniczo po tej stronie manewrującego taboru, po której znajduje się stanowisko maszynisty. Jeżeli skład manewrowy jest w łuku, drużyna manewrowa powinna znajdować się po wewnętrznej stronie łuku. Jeżeli sygnały manewrowe dawane są wyjątkowo po stronie pomocnika maszynisty, to powinien on powiadamiać maszynistę o podawanych sygnałach.

Podczas manewrów kierownik manewrów powinien znajdować się o ile możności w takim miejscu, aby mógł objąć wzrokiem manewrujący tabor, jego drogę przebiegu i pracowników drużyny manewrowej i mógł się porozumiewać z nimi i z pracownikiem obsługującym zwrotnice. Jeżeli kierownik manewrów nie może dokładnie widzieć całej drogi przebiegu pchanego taboru i szybko porozumiewać się z pracownikami wykonującymi manewry, wówczas na pierwszym pchanym wagonie lub przed nim powinien znajdować się pracownik, który powinien obserwować drogę przebiegu i w razie przeszkody dojazdy natychmiast podać sygnał „Stój”. W porze ciemnej pracownik ten powinien mieć latarkę zwróconą światłem w kierunku jazdy. Obok wagonu, do którego dojeżdża się w porze ciemnej, powinien stać pracownik z oświetloną latarką sygnałową.

Drużyna trakcyjna wykonująca manewry powinna:

  • uważnie obserwować sygnały i ściśle się do nich stosować;
  • uważnie obserwować, czy zwrotnice, wykolejnice, obrotnice, przesuwnice itp. są należycie nastawione;
  • obserwować, czy na drodze przebiegu nie ma przeszkód do jazdy (ludzie na torze, oberwanie sieci trakcyjnej, itd.);
  • odmówić wykonania polecenia, jeżeli przedtem nie był omówiony plan pracy manewrowej, podany sygnał, albo polecenie zostało wydane w sposób niezgodny z przepisami lub w sposób budzący wątpliwości.

Manewry należy wykonywać z prędkością bezpieczną i z zachowaniem ostrożności tak, aby nie ucierpieli ludzie i aby nie uszkodzić taboru, ładunków i urządzeń.

Prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 25 km/h, z wyjątkiem następujących przypadków:

  • jeżeli pojazd trakcyjny jadący luzem lub ciągnący tabor jedzie po wolnym torze, o czym maszynistę zawiadomiono, prędkość jazdy może wynosić do 40 km/h, z wyjątkiem jazdy po rozjazdach;
  • jeżeli przetacza się wagony:
    • zajęte przez podróżnych;
    • z towarami niebezpiecznymi (z wyjątkiem oznaczonych nalepkami NR 8, NR 15, wg RID;
    • z ładunkiem wyjątkowo ciężkim o masie powyżej 60 ton w jednej sztuce;
    • z przekroczoną skrajnią

Kierownik manewrów, powinien zawiadomić o tym maszynistę a prędkość jazd manewrowych nie powinna, przekraczać 10 km /h. Prędkością nie dotyczy wagonów zajętych przez podróżnych, jeżeli przetaczanie odbywa się po zabezpieczonej drodze przebiegu.

  • przyjeździe składu manewrowego wagonami naprzód poprzedzanego przez pracownika, gdy nie może on zająć miejsca na pierwszym pchanym wagonie oraz przy przetaczaniu wagonów załadowanych towarem niebezpiecznym oznaczonych nalepką ostrzegawczą Nr 8 wg RID wyobrażająca probówkę, z której krople spadają na przekrój poprzeczny płyty i na rękę (materiały żrące), wagony oznaczone nalepką ostrzegawczą Nr 15 wg RID wyobrażającą trzy trójkąty czerwone z czarnym wykrzyknikiem (zakaz staczania i odrzutu i cystern oznaczonych pomarańczowym pasem – prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 5 km/h o ile regulamin techniczny stacji nie postanawia dalszego
    zmniejszenia prędkości;
  • przy dojeżdżaniu do stojącego taboru prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 3 km/h;
W czasie złych warunków atmosferycznych (gwałtowna burza, zamieć śnieżna, gołoledź, mgła), w razie braku należytej widoczności oraz podczas przejazdu przez przejścia przy peronach osobowych przez miejsca, gdzie pracują robotnicy itp., należy zmniejszyć prędkość jazdy tak, aby manewrujący tabor został zatrzymany przed przeszkodą.

Przed rozpoczęciem manewrowania na torach ładunkowych, kierownik manewrów powinien zawczasu uprzedzić osoby zatrudnione przy czynnościach ładunkowych o mającym wystąpić manewrowaniu.

Jazdy manewrowe taboru specjalnego oraz pojazdów trakcyjnych bez doczepionego taboru lub ciągnących nie więcej niż cztery wagony towarowe albo dwa wagony pasażerskie bez podróżnych, oraz próżnych składów złożonych z elektrycznych zespołów trakcyjnych i przejazd składów pociągowych z torów przyjazdowych do innego rejonu stacji mogą odbywać się bez pilotowania przez drużynę manewrową.

Jazda manewrowa pojazdu trakcyjnego pchającego dwa wagony towarowe albo jeden wagon pasażerski bez podróżnych może odbywać się bez pilotowania, gdy drużyna trakcyjna jest dwuosobowa. Szczegółowe postanowienia w tym zakresie w zależności od warunków miejscowych należy ująć w regulaminie technicznym.

Szczególną ostrożność należy zachować podczas przetaczania wagonów z ludźmi lub w pobliżu, których pracują ludzie, wagonów załadowanych niebezpiecznym ładunkiem, zwierzętami lub ładunkiem ulegającym przesunięciu, wagonów z przekroczoną skrajnią i innych wagonów, oznaczonych nalepką „ostrożnie przetaczać”.

Pomiędzy pojazdem trakcyjny, lub wagonem z ogrzewaniem ogniowym lub wagonami z ludźmi a wagonami załadowanymi towarem niebezpiecznym powinien znajdować się co najmniej jeden wagon ochronny.

Jako wagony ochronne nie mogą być używane wagony z towarami niebezpiecznymi, wagony próżne nieoczyszczone po towarach niebezpiecznych, z ładunkiem długich przedmiotów mogących ulec przesunięciu, ani wagony z ludźmi.

Parowozy stojące w pobliżu lub przejeżdżające obok wagonów z materiałami wybuchowymi i przedmiotami z materiałem wybuchowym powinny mieć zamknięte drzwiczki od paleniska i klapę popielnika. Jeżeli bezpośrednio lub za parowozem znajdują się nienakryte ładunki zapalne, jak siano, słoma, itp. Nie należy powodować iskrzenia parowozu. O okolicznościach wymagających szczególnej ostrożności kierownik manewrów powinien zawiadomić maszynistę.

W wagonach z materiałami wybuchowymi i przedmiotami z materiałem wybuchowym oraz zapalnymi ani w pobliżu tych wagonów nie wolno palić ognia, tytoniu ani też zbliżać się do nich z nieosłoniętym płomieniem lub ze światłem karbidowym, naftowym, itp. wytwarzającym ciepło.

Tabor oznaczony znakiem znajdującym się bok nie może przejeżdżać przez tor na grzbiecie górki rozrządowej, przeznaczony do staczania.

Do polecenia dyżurnego ruchu lub do żądania nastawniczego (zwrotniczego), aby przerwać manewry, opróżnić albo nie zajmować toru, kierownik manewrów powinien zastosować się niezwłocznie.

Po ukończeniu manewrów zabrania się pozostawiać tabor poza ukresami torów, na żeberkach i torach ochronnych niezabezpieczonych wykolejnicami, między rozjazdami łączącymi sąsiednie tory oraz w innych miejscach wskazanych w regulaminie technicznym.