co to jest próba hamulca ...

Próba hamulców jest to jedna z podstawowych czynności koniecznych do wykonania przed wyprawieniem pociągu w drogę. Jej przeprowadzenie polega na wykonaniu zespołu czynności w składzie pociągu w celu sprawdzenia działania hamulców kolejowych.

manometry (przewód główny, przewód dodatkowy, cylindry hamulcowe na wózkach)

po co właściwie się to robi

Dokonanie szczegółowej próby hamulca zespolonego pociągu polega na:

  • skontrolowaniu połączeń sprzęgów poszczególnych wagonów w składzie pociągu i nastawień hamulca;
  • sprawdzenia na końcu pociągu czy w przewodzie głównym znajduje się sprężone powietrze i pomiarze ciśnienia tego powietrza;
  • sprawdzeniu szczelności układu pneumatycznego hamulca;
  • sprawdzeniu szczelności przewodu zasilającego;
  • sprawdzeniu, czy w składzie pociągu hamują wszystkie wagony z czynnym hamulcem zespolonym;
  • sprawdzeniu, czy w składzie pociągu luzują wszystkie hamulce wagonów z czynnym hamulcem zespolonym;
  • sprawdzeniu, czy pod względem rozmieszczenia wagonów z czynnym hamulcem zespolonym skład jest prawidłowo zespolony.

Ciśnienie powietrza w przewodzie głównym hamulca ostatniego wagonu powinno wynosić:

  • w pociągu towarowym co najmniej 0,45 MPa
  • w pociągu pasażerskim co najmniej 0,48 MPa
fot. Instrukcja MKT-4 źródło: internet

papierologia stosowana

Po przeprowadzeniu próby szczegółowej hamulca zespolonego pociągu sporządza się dokumentację, która zawsze musi znajdować się na pociągu podczas jego jazdy w kabinie maszynisty.

W razie jakiegokolwiek incydentu na szlaku czy stacji jest to jeden z pierwszych dokumentów, jaki jest zabezpieczany przez komisję kolejową badającą przyczyny zdarzenia.

opracowano na podstawie:
Hamulce Kolejowe Zagadnienia Wybrane
inż. Stanisław Mrozek (2008r.)