co to jest próba hamulca ...
Próba hamulców jest to jedna z podstawowych czynności koniecznych do wykonania przed wyprawieniem pociągu w drogę. Jej przeprowadzenie polega na wykonaniu zespołu czynności w składzie pociągu w celu sprawdzenia działania hamulców kolejowych.
po co właściwie się to robi
Dokonanie szczegółowej próby hamulca zespolonego pociągu polega na:
- skontrolowaniu połączeń sprzęgów poszczególnych wagonów w składzie pociągu i nastawień hamulca;
- sprawdzenia na końcu pociągu czy w przewodzie głównym znajduje się sprężone powietrze i pomiarze ciśnienia tego powietrza;
- sprawdzeniu szczelności układu pneumatycznego hamulca;
- sprawdzeniu szczelności przewodu zasilającego;
- sprawdzeniu, czy w składzie pociągu hamują wszystkie wagony z czynnym hamulcem zespolonym;
- sprawdzeniu, czy w składzie pociągu luzują wszystkie hamulce wagonów z czynnym hamulcem zespolonym;
- sprawdzeniu, czy pod względem rozmieszczenia wagonów z czynnym hamulcem zespolonym skład jest prawidłowo zespolony.
Ciśnienie powietrza w przewodzie głównym hamulca ostatniego wagonu powinno wynosić:
- w pociągu towarowym co najmniej 0,45 MPa
- w pociągu pasażerskim co najmniej 0,48 MPa
papierologia stosowana
Po przeprowadzeniu próby szczegółowej hamulca zespolonego pociągu sporządza się dokumentację, która zawsze musi znajdować się na pociągu podczas jego jazdy w kabinie maszynisty.
W razie jakiegokolwiek incydentu na szlaku czy stacji jest to jeden z pierwszych dokumentów, jaki jest zabezpieczany przez komisję kolejową badającą przyczyny zdarzenia.