Po czym jeżdżą pociągi?
Na to pytanie większość z Was odpowie “po torach”. Jest to oczywiście prawda, ale czy na 100% …
Tym krótkim wstępem chciałbym rozpocząć złożony temat sieci kolejowej – czyli kolokwialnie torów ,po których pociągi jeżdżą.
Sieć kolejowa składa się z poszczególnych linii kolejowych, których punkty początkowe oraz końcowe ustala nią zarządzający (w zdecydowanej większości jest to PKP PLK S.A).
Linie kolejowe dzielą się natomiast na odcinki, szlaki i odstępy.
Szlakiem nazywamy część linii kolejowej pomiędzy:
- dwoma sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi;
- ostatnim posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii bez posterunku zapowiadawczego.
- szlakiem wspólnym – po którym jadą wszystkie pociągi z i na przyległe szlaki;
- szlakiem zasadniczym – będące przedłużeniem szlaku wspólnego;
- szlakiem odgałęźnym – odgałęziający się od odcinka, który stanowi szlak wspólny i szlak zasadniczy.
Część linii kolejowej, stanowiąca dwa lub więcej kolejnych szlaków nazywa się odcinkiem.
Odstępem nazywamy część toru szlakowego pomiędzy:
- posterunkiem zapowiadawczym i najbliższym posterunkiem odstępowym (bocznicowym) lub semaforem odstępowym blokady samoczynnej,
- dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi (bocznicowymi),
- posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
- dwoma kolejnymi semaforami odstępowymi blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy po danym torze.
Ostatnie zagadnienie do krótkiego omówienia na dziś to tor łączący dwie linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej, który nazywamy łącznicą.
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis jest dla Was zrozumiały i wniósł coś do Waszej wiedzy.
W następnym wpisie omówimy zagadnienia związane z posterunkami ruchów oraz punktów ekspedycyjnych.