Manewry na torach głównych mogą odbywać się tylko za zezwoleniem dyżurnego ruchu dysponującego.

  • Manewry na torze, po którym ma jechać pociąg, należy przerwać i tor ten zawczasu opróżnić z taboru przed wjazdem, wyjazdem lub przejazdem pociągu. Wydanie kierownikowi manewrów polecenia na przerwanie manewrów i dopilnowanie tego należy do obowiązków nastawniczego (zwrotniczego), w którego okręgu odbywają się manewry.
  • Przerwanie manewrów powinno nastąpić w czasie wskazanym w regulaminie technicznym, w zależności od warunków miejscowych. Manewry należy przerwać po otrzymaniu polecenia przygotowania drogi przebiegu pociągu albo na wcześniejsze polecenie dyżurnego ruchu.
  • Manewry należy uważać za przerwane, gdy manewrujący tabor został usunięty z drogi przebiegu pociągu i zatrzymany, odpowiednie sygnały wskazują zakaz manewrowania, a na wydane kierownikowi manewrów polecenie przerwania manewrów, zgłosił on, że manewry zostały przerwane. 

Jeżeli dano zezwolenie na jazdę pociągu, nie wolno manewrować po drodze przebiegu pociągu.

Manewry na torach łączących się z torem, po którym odbywa się wjazd, wyjazd lub przejazd pociągu są dozwolone tylko wtedy, gdy droga przebiegu dla pociągu jest zabezpieczona zwrotnicami ochronnymi, wykolejnicami lub sygnałami zabraniającymi jazd manewrowych, znajdującymi się w odległości nie mniejszej niż 15 m przed miejscem niebezpiecznym dla pociągu. Jeżeli pewne ruchy manewrowe zagrażałyby jadącemu pociągowi, nie należy wykonywać tych ruchów. Szczegółowe postanowienia w tym zakresie powinny być ujęte w regulaminie technicznym.

Wyjazd manewrującego taboru na szlak poza wyznaczone granice (stacji lub poza wskaźnik W 5) jest dozwolony tylko po otrzymaniu pozwoleniem dyżurnego ruchu, z określeniem kilometra na szlaku, do którego może dojechać tabor, czasu powrotu i rodzajem sygnału będącego zezwoleniem na wjazd.

W przypadku wyjazdu na tor lewy szlaku dwutorowego (w kierunku przeciwnym do zasadniczego) lub na tor, po którym prowadzony jest ruch dwukierunkowy, oraz na tor szlaku jednokierunkowego, dyżurny ruchu przed wydaniem zezwolenia obowiązany jest wyjazd taki uzgodnić z sąsiednim posterunkiem; zezwoleniem w tym przypadku jest rozkaz pisemny.

Na tor prawy (w kierunku zasadniczym) szlaku dwutorowego, gdy po tym torze prowadzi się ruch jednokierunkowy, jazda manewrującego taboru poza granicę stacji, gdy nie ma wskaźnika W 5 może się odbyć po otrzymaniu ustnego zezwolenia dyżurnego ruchu. Zezwolenie to dyżurny ruchu może dać, jeżeli po tym torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego dla tego toru nie pojedzie żaden pociąg (bocznicowy, popychacz od pociągu itp.).

Przed daniem zezwolenia pracownicy wykonujący manewry powinni zostać poinformowani przez kierownika manewrów o planie i sposobie wykonania zamierzonej pracy.

Jazda manewrowa za wyprawionym pociągiem może odbywać się tylko na ściśle określonej drodze niezbędnej do wykonania manewru, przy dobrej widoczności (co najmniej 400 m) w odległości nie mniejszej niż 500 m od pociągu, jeżeli pochylenie na szlaku jest mniejsze niż 10 promila . Prędkość manewrującego taboru nie powinna przekraczać 25 km/h i należy ją tak regulować, aby nie nastąpiło najechanie na tył pociągu, gdyby pociąg się zatrzymał.

Zezwolenie na jazdę manewrującego taboru w kierunku szlaku, poza ustalone granice przetaczania lub poza granice stacji daje dyżurny ruchu, po dopełnieniu czynności wskazanych wyżej, za pomocą rozkazu pisemnego „S”, a ponadto za pomocą sygnału zezwalającego na wykonanie manewrów lub za pomocą urządzeń łączności.

1) nr toru szlakowego oraz kilometr na szlaku, do którego ma się odbyć jazda manewrowa,

2) czas powrotu składu manewrowego na stację oraz informację dotyczącą sygnału  który każdorazowo będzie zezwoleniem na wjazd w stację, – rozkaz ten może być wykorzystany do wielokrotnych jazd, w ustalonym przez dyżurnego ruchu czasie”.