Ostatnio z moimi uczniami przerabiałem zagadnienie Indeksu Prędkości znajdującego się na semaforach. Po lekcji uczniowie bazując na swoich doświadczeniach oraz informacjach przekazanych przez nauczycieli stwierdzili, że nie mam racji. 

Musiałem im przyznać, że w mojej wypowiedzi zabrakło jednego słowa, a mianowicie “w dużym uogólnieniu”. Wiedza którą im przekazuje poparta jest własnymi doświadczeniami.

Zacznijmy od początku

Na podstawie: instrukcja Ie-4 (WTB-E10) „Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym”.

Bazując na moim własnym doświadczeniu, wskazałem uczniom następujące uogólnienie zagadnienia:

– indeks 1; semafor nadaje sygnał zezwalający, składający się z jednego światła;

– indeks 2; semafor nadaje sygnał zezwalający, składający się z dwóch świateł;

– indeks 3; semafor nadaje sygnał zezwalający; składający się z pasa świetlnego oraz dwóch świateł.

Oczywiście instrukcja nie mówi nic o takim rozumowaniu wskazań indeksu szybkości (prędkości). No ale zobaczmy jak to wygląda “na gruncie”.

Indeks szybkości 1

Indeks szybkości 2

Indeks szybkości 3

Na zajęciach z uczniami uogólnienia nie użyłem względem indeksu ” 4 “.

Indeks nie został przeze mnie poruszony z tego powodu, że sygnał który składałby się z 4 komór świetlnych byłby sygnałem wątpliwym.

Z czego wynikała różnica?

Instrukcja Ie-4 w reguły nie ma zastosowania do pracy maszynisty pojazdów trakcyjnych – maszynista nie ma nic wspólnego z tablicami zależności czy projektowaniem urządzeń SRK. 

Zrobiłem małą ankietę wśród moich kolegów maszynistów i 8/10 zapytanych nie widziało co to są indeksy szybkości (prędkości).

Gratuluję moim uczniom spostrzegawczości.

Po takim rozwinięciu zagadnienia przez praktyka zrozumieli, jak wygląda to z perspektywy maszynisty i przyznali mi rację co do tego. Tak przedstawione zagadnienie jest wystarczające jeśli chodzi o pracę maszynisty.

Osoby bardziej zainteresowane tematem odsyłam do instrukcji Ie-4.